Raamleerplan literair schrijven voor centra kunstzinnige vorming en amateurschrijforganisaties

Als je op zoek gaat naar literaire genootschappen, literaire schrijfclubs, dichterskringen, literaire evenementen, dan zal het je misschien verbazen hoeveel clubs er in je eigen omgeving actief zijn. Hoeveel uitgeverijen, boekhandels, bibliotheken en docenten Nederlands er zijn, kun je gemakkelijker nagaan. Tel je daarbij in elke straat één alleen-schrijver in dagboeken of van korte verhalen of poëzie bij op, dan ontstaat een fictief maar aardig beeld van belangstellenden in literatuur en schrijven. Een klein deel van die mensen volgt een cursus literair schrijven bij een centrum voor kunstzinnige vorming of is actief bij organisaties voor amateurschrijfkunst.

Het Raamleerplan Literair Schrijven is bedoeld voor instellingen en organisaties die hun aanbod van schrijfcursussen in kaart willen brengen en verder willen ontwikkelen. Coördinatoren, organisatoren en schrijfdocenten: als je te maken hebt met het beleid voor literair schrijven, vind je informatie, richtlijnen en ideeën over onder andere de samenstelling van het aanbod schrijven, over doelgroepen, over genres, leerroutes en over samenwerking in de regio. Het plan wil stimuleren, inspireren en enthousiasmeren. Door het beantwoorden van de vragen in dit raamleerplan ontstaat een plan voor literair schrijven van je instelling of organisatie. Het plan is dus niet alleen om te lezen, maar vooral om mee te werken.

José Franssen & Ardi Roelofs

Uitgeverij: Landelijk Steunpunt voor Literaire Amateurkunst (Stichting LIFT, voorloper van Schrijven Online), Amsterdam, 1994

ISBN 987 90 71232 20 4

Uitverkocht, niet meer leverbaar